tisdag 27 maj 2008

Yttersta tiden - bah!

Programmet om att Gud skulle vara ett hjärnspöke hann jag aldrig se, och det gick heller inte av nån anledning att titta på det på SVT.se. Så jag kollar just nu i denna stund på Existens från förra veckan. Det handlar om den yttersta tiden, om domedagen och vad som händer sen. När programledaren frågar en pastor vad som kommer hända i den yttersta tiden ser han väldigt glad ut och säger: "Vi kan vara glada för vi kommer till ett bättre ställe sen. Vi får leva i evigt liv tillsammans med Jesus"

Fine. Så långt är jag med.

Reportern frågar: "Men de som inte tror på Jesus - vad händer med dem?" Svar: "De får tyvärr stanna kvar på jorden och leva ett hårt och ännu tuffare liv än förut."

Kära pastor, det betyder alltså att alla mina vänner som inte tror på Jesus måste bli evigt dömda medan jag kommer till himlen och får leva ett underbart liv sida vid sida med Herren?

Ursäkta, men jag har väldigt svårt att tro att Gud skulle vara en sån Gud som utestänger människor. ALLA får ju plats hos Gud, det är det jag alltid fått lära mig. ALLA. Eller hur är det egentligen? Får inte alla människro vara med? Får inte alla miljarder som inte bekänner Jesus Kristus vara med? Får de som säger sig ha en tro på Jesus men samtidigt går ut och krigar i Guds namn eller mördar grannen med en yxa vara med? Får en person som är icke-kristen men som kämpar för Barnens Rätt eller kanske alltid gör sina vänner glada inte vara med?

HALLÅ! GUD! VAD HÄNDER?!

Inga kommentarer: