tisdag 20 maj 2008

Namnsdagsfirande

Idag är det Karolinadagen! Brukar inte fira särskilt mycket, men min söta mamma kom med paket i morse. I paketet fanns ett gäng med mappar, en sax och nagelklippare. Vet inte riktigt varför jag fick just dessa presenter, men jag antar att jag fick saxen för att jag alltid snor familjens saxar och de alltid är borta när man behöver dem. Mapparna fick jag säkert för att mamma tycker att jag är dålig på att håla ordning och nagelklipparna? mamma kanske tycker att jag har dålig hygien?? haha!
Hur som helst går de alla i rosa, hon tror väl att jag är Blondinbella också.

Från Wikipedia:

Karolina eller Carolina är ett kvinnonamn, en femininform av latinska mansnamnet Carolus, Karl som betyder karl eller fri man. som kommer från det fornnordiska

Namnet har använts i Sverige sedan slutet av 1600-talet. I slutet av 1800-talet var Karolina ett modenamn. Numera är Caroline en vanligare form än Karolina. Den 31 december 2005 fanns det totalt 36 078 personer i Sverige med namnet Karolina/Carolina, varav 10 932 med det som tilltalsnamn/förstanamn. År 2003 fick 533 flickor namnet, varav 82 fick det som tilltalsnamn/förstanamn.

Kul att mitt namn betyder "fri man" Hmpf.

3 kommentarer:

Viktor sa...

Grattis på namnsdagen =]

Erika sa...

Grattis på namnsdagen! :)

Anonym sa...

Grattis Karro! :D
haha åh det är så typiskt inga-lena och mamma att matcha paketen men helskumma saker! :P