lördag 31 maj 2008

Ullared, fjortizzzzar & hypertänkande

Mamma kallar det för helvetet på jorden. Själv kallar jag det Paradiset på jorden. Nu vet jag vart man kommer när man dör: Till Ge-Kås i Ullared! Vilken underbar plats! Jag har gjort så många fynd, och allt var svinbilligt, shampoo (storpack) för 15 spänn, bindor för 10 spänn (nej, viktor, inga string eller designade), tofsar för 5 spänn osv... Döm av min förvåning då allt gick på 946 kronor. BAH! Så mycket hade jag väl ändå inte spenderat? trodde jag... Tittade jag på kvittot sen förstod jag ju att det ena leder till det andra.
Jag köpte förresten fem fina ramar som kommer bli hur fina som helst tillsammans med Simons bilder. Ska bara framkalla de vackra bilderna och sen sätta upp dem på väggen.

När jag åkte hem från Paradiset på jorden (buss no 730) hamnade jag bakom några fjortisar. SUCK, tänkte jag. JAG ORKAR INTE med en massa fniss och skrik och sånt. Men det visade sig vara världens gulligaste fjortisar. Jag blev så glad när jag hörde dem skratta, stoja och kackla med varandra. Faktiskt. Jag kom på mig själv där jag satt, att man vet ju hur det är! När man är ett tajt tjejgäng och bara vill skratta, skratta, skratta och älska varandra. Det är ju så underbart! Jag satt och log hela resan och kände igen mig i deras fniss.

Jag har också kommit ytterligare en liten bit till i Kvinnor som tänker för mycket. Fruktansvärt intressant bok!

Igår läste jag kapitel 4: Att frigöra sig. Det handlar alltså om hur man tar sig ur sitt hypertänkande (dvs. alla tankar som mal och som aldrig leder nånstans), vad det finns för metoder. Följande tips ges:

  1. Inse att hypertänkade inte är din vän - dvs. inse att hypertänkandet inte ger dig insikt, utan bara förmörknar ditt synfält. För att bli av med det kan man säga nåt som kanske känns lite töntigt, men det funkar: "Hypertänkandet, försvinn!!"
  2. Ta en paus - dvs. gör något som skapar lite förströelse. Ägna dig åt din hobby eller hjälp nån annan.
  3. Upp och rör på dig - dvs. gör något fysiskt för att för att lämna hypertänkadet. Ta en promenad, stryk en tvätt. Börjar du hypertänka på natten, ligg då inte kvar i sängen utan gå upp tills du lugnat dig.
  4. Bli tankepolis - dvs. försök få kontroll på dina tankar. Lär dig känna igen när de kommer och säg STOPP till dig själv. Sätt upp stopp-skyltar framför datorn, eller i boken eller vart du nu vill...
  5. Överlämna det (min personliga favorit) - dvs. lämna det till en högre makt, till Gud, eller vad du nu tror på. lär dig meditera. Det har en lugnande effekt.
  6. Skriv ner dina tankar - dvs. när tankarna kommer, skriv över dem i din laptop eller i din dagbok. Det är alltid lättare att handskas med något när de präntats ner på papper. Det spelar ingen roll om du skrivit ner samma sak förut, bara det lämnar din hjärna är det bra

Det finns betydligt fler tips, men här är några. Är du en kvinna som tänker för mycket, LÄS BOKEN!

Peace and love.

Inga kommentarer: