måndag 26 maj 2008

Är Gud ett hjärnspöke?

Ikväll ska jag kika på Existens på SVT2. Ser alldeles för lite på det programmet, men jag är väldigt intresserad av livsåskådning och religion. Hur som helst, ikväll handlar det om ifall Gud är ett hjärnspöke. Forskare ska tydligen vara med och förklara vad som händer med hjärnan när vi upplever Gud. Är det bara fejk? Är det vi som blir lurade? Är det egentligen så att Gud bara finns i vår hjärna och inte i vårt hjärta?
Jag önskar att jag hade en starkare övertygelse, för då hade jg svarat: KALRT GUD FINNS I MÄNNISKORS HJÄRTAN. Men tyvärr har jag en tendens till att tvivla då jag hör om såna här saker. Det kanske är så att vi bara blir manipulerade. Men om det är så att vi blir "lurade" - gör det nåt i så fall? För jag mår ju bra av att tro på Gud. Då kanske det inte spelar nån roll om han är verklig eller inte. Har du några synpunkter? Jag tycker att detta är intressant!

Men alltså, jag känner ju verkligen att jag upplevt den Heliga Ande, förmodligen fler gånger än jag vet om, men specifikt har jag känt det några gånger. Och det är så bra. Skulle det inte vara på riktigt...?
Skulle känslan av Gud inte vara på riktigt?
Hu?
Ska kika ikväll får jag se vad jag anser sen.

God bless (om han är på riktigt :P)

Inga kommentarer: