torsdag 8 maj 2008

Gott, lass meine gedanken

Vissa skulle nog påstå att jag är lurad.
Grundlurad.
Men till er alla som påstår att jag är lurad, jag kan inte förklara hur det känns.
Jag kan bara säga att det känns.
Och det känns bra.
Utan Gud vore jag ingenting.
Så är det bara.

Jag behöver Gud, mer än någonsin. Jag är inte Guds bästa barn, jag ber inte ständigt och jag följer inte bibeln till punkt och pricka. ÄNDÅ får jag vara med. ÄNDÅ är jag älskad av den där kraften som jag inte kan förklara. Jag är innesluten i en stor gigantisk jättefamn, och det känns härligt. Jag behöver som sagt Gud mer än någonsin förut. Kanske just för att jag inte är Hans bästa barn. Kanske just därför att jag inte ber ständigt. Kanske just därför att ja inte kan min bibel till punkt och pricka.

TACK gode Gud för din nåd. Hjälp mig.

En sång från Taizé som är citerad under min bloggrubrik är nr 139, Gott lass meine Gedanken.
Gott, lass menie Gedanken betyder ungefär "Gud, samla mina tankar". Är det något jag behöver är det att samla mina tankar och tänka både konkret och konstruktivt.

TACK gode Gud för din nåd. Hjälp mig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Vad kul att du hittade till min blogg! :) Alltid trevligt när folk "hör av sig"...
137:an och 139:an är två av mina absoluta favoriter, fast när jag hörde 137:an första gången var det nummer 123 och lät lite annorlunda. Aber aber. Texten är densamma! (Och egentligen är det väl den som är det viktiga i sammanhanget...)

Konstigt, nu när jag läser din blogg, och dina kommentarer blir jag alldeles Taizésugen. Konstigt att det kan komma så plötsligt!
Nåväl, trevlig helg!