onsdag 21 maj 2008

Taizé. Igen.

Nu har det verkligen gått många dagar sen jag bloggade om Taizé sist. Har man precis upplevt nåt häftigt, då är det nästan det enda man tänker på, för dagarna efter jag kom hem ifrån Taizé var det nästan det enda jag skrev om. Nu har jag fått lite distans till det och skriver om andra saker också.
Men jag blev precis påmind om denna nderbara plats igen.

Nu var jag precis inne på Taizés hemsida och läste om kommuniteten som liknelse. Under denna rubrik kan man läsa om vad det innebär att vara munk i kommuniteten. T.ex. tar inte någon utav de ca 100 munkarna emot några gåvor. Ärver de något från sin familj skänks pengarna oavkortat till människor som lever i extrem fattigdom. Att munkarna är från ca 25 olika länder, och därigenom tillhär olika slags kyrkor säger en del också tycker jag. Man lever verkligen i försoning. Ekumeniken flödar! Antalet ungdomar som kommer till Taizé ökar och ökar för varje år. Vad beror det på, undrar jag. Finns det ett behov för unga människor att söka friden och lyckan? Finns det ett behov för unga människor att möta andra som delar samma trosuppfattning? Finns det ett behov för unga människor att bara få vara, känna sig älskade för dem de är? JA JA JA. Taizé hjälper oss att fylla de behoven.

ps. om du är sugen på att läsa andra inlägg om Taizé på min blogg, tryck då på kategorin "Taizé" här under, så kommer alla inlägg upp.

Frid.

Inga kommentarer: