onsdag 13 augusti 2008

Samla mina tankar

Gud, samla mina tankar och vänd dem till dig.
(Gott, lass meine Gedanken zich sammeln zu dir)

Nu ska jag bli lite personlig.
När livet känns tungt och jobbigt, vilket det ju gör ibland, så brukar jag be den här bönen. Ni vet (eller hoppas iof. att ni inte vet) hur det är när tankarna bara mal, och de hänger inte ihop på nåt sätt och man känner att tankarna bara är eländes elände. Då är det ju fantastiskt att det finns nån som kan samla tankarna och få lite rätsida på dem.

Jag kom i kontakt med den här bönen första gången i underbara Taizé (förlåt att jag tjatar så makalöst mycket om den platsen, men jag MÅSTE), där denna strof är början på sång 139, aber du weisst den Weg für mich. Vi sjöng den inte - vad jag minns - förra året, men när vi var där nu i påskas sjöng vi den - vad jag minns - mycket. Eller så sjöng vi den inte så mycket, fast den har ändå satt sig på hjärnan.

Hur som helst. Det är en underbar bön som faktiskt kan få tankarna att räta ut sig.

Inga kommentarer: