torsdag 28 augusti 2008

Demens


Jag har precis sett en fantastisk film som heter Dagboken. Den handlar om det unga paret Allie och Noah. Allie är från en överklassfamilj och Noah lever tillsammans med sin fattige (men ack så levnadsglade) far. Självklart blir det konflikter då familjerna konfronteras och Allie måste välja en annan man. Sen får man följa parets kamp, ända in i döden...

Filmen berörde mig för att den dels är en fantastisk kärlekshistoria, men framför allt för att den delvis handlar om en demenssjuk kvinna (se den så förstår du vad jag menar, jag vill inte avslöja för mycket).
När jag var tio år blev min mormor sjuk i demens. Sex år gick hon med sjukdomen, sen fick hon gå in i evigheten. Jag blev ikväll påmind om min mormors sjukdom. Jag var ju ganska liten när hon blev sjuk och vi bodde också långt ifrån varandra, så jag berördes inte direkt av hennes sjukdom. Men indirekt var det jättejobbigt, och jag blev som sagt påmind om det ikväll.

Jag tror jag ska gå till kapellet en sväng nu. Själv.

Inga kommentarer: