söndag 8 juni 2008

What Would Jesus do?

Vi måste börja leva evangeliet i kyrkan! Vi kan inte bara tro på Jesus, och sen tro att allt är bra. Nej, jag menar inte att man måste hålla på att prestera en massa, jag tror atr Gud och Jesus och Anden öser, öser och åter ÖSER ut sin kärlek oavsett vilken typ av människa man är.
MEN:
En tro utan handling är ändå inte allt, i alla fall inte för mig. Jag är så fruktansvärt TRÖTT på den kristna, svenska mentaliteten. Åk på vilken kristen festival eller konferens som helst; alla tjejer ser likadana ut, jag skulle vilja säga att en typisk "snygg" tjej finns inom frikyrkan. Kolla på livets ords gustjänster på internet; killarna och tjejerna är klädda i det allra senaste, många är hårt sminkade och många är typiskt "perfekta". Präster och pastorer har kostymer, säkert inte alls köpa på Emmaus eller Myrorna. Min mamma (som jobbar som diakon i Svenska Kyrkan) har en kaftan som är värd 7000 kronor!!! Det är inte klokt tycker jag.
Nej, vi måste komma in. Innanför den där ytan som vi så ofta snackar om. UNDER YTAN. Vad finns där egentligen? Vi skrapar bara lite på ytan, vi går aldrig ditunder.

Tre exempel på att leva evangelium är enligt mig:
  • Att dricka rättvisemärkt kaffe
  • Att ha ett fadderbarn
  • Att köpa sina kläder sjysst, dvs. begagnat och från fair tradebutiker

Så kom igen, vi måste börja leva som Jesus, mer och mer för varje dag!

What would Jesus do? Tänk på den frågan!

Inga kommentarer: