tisdag 24 juni 2008

Förändra världen


Nu har jag blivit förändringsfadder. Jag har bestämt mig för att skänka 100 kronor i månaden till Diakonias arbete. Ett belopp jag verkligen har råd med, egentligen skulle jag kunna ge mycket mer, men jag måste avvakta och se hur det blir med ekonomin till hösten. Bli det du också! Det finns förstås andra organisationer som också behöver din hjälp, såsom Lutherhjälpen, Rädda Barnen eller Läkare Utan Gränser.


Men jag gillar Diakonia bra eftersom de arbetar efter en metod som innebär hjälp till självhjälp. Dvs. man skickar inte massa tusenlappar till drabbade områden, och sen får människorna klara sig själva. Nej, man hjälper människor så de får ta lån, för att t.ex köpa en ko. Av kon får de sedan mjölk, som de kan göra ost av, som de sedan kan sälja. Familjen blir självförsörjande och lånet kan betalas tillbaka.


Men givetvis, då det inträffar stora katastrofer i världen, finns Diakonia där och delar ut det allra nödvändigaste.


Stöd deras arbete du också - förändra världen!


Inga kommentarer: