onsdag 4 juni 2008

Platser som skapar frid.

Rörviks lägergård, Brålanda
Med Rörvik kom jag i kontakt första gången för ca 15 år sedan, då min syster konfirmerades där. Vad jag förstod på henne var det alldeles underbart att åka på konfaläger. Andra gången jag kom i kontakt med det var fem år senare, då min bror konfirmerades på samma plats. Även han sa att det var fantastiskt och han lät även döpa sig. Jag skulle själv åka dit två år efter att Josef varit där. För att konfirmeras. De tre veckorna var inte så som jag hade tänkt mig. De var faktiskt inte lika roliga som jag hade trott. Däremot gav de mig insikt om mcket i livet, de bidrog till en god tro på Kristus och jag fick röra vid de djupa frågorna. En vecka efter att jag konfirmerades åkte jag på tonårsläger på samma plats. Också det en vecka som betytt mycket för mig och min tro. Året därpå, åkte jag igen på läger. Sen har jag varit ledare på konfsläger och varit på Rörvik vid olika tillfällen. Mest för att det ger frid och ro i hjärtat. Kanske mest för att Herren bor där på ett alldeles särskilt sätt.

Taizé, Frankrike

Kommentarer är förmodligen överflödiga. Men för att summera lite har jag varit där två gånger. Första gången i april förra året och andra gången i mars i år. Men i tanken har jag varit i Taizé sen jag var 12 år - då jag var på en Taizégudstjänst på ett scoutläger. Jag fastnade för det enkla, de fina sångerna och att man bara fick sitta tyst. Taizé var inte heller det som jag hade tänkt mig, det var helt annorlunda. Men bättre än jag tänkt mig. Bättre än bäst är denna plats. Mest för att den ger frid och ro i hjärtat. Mest för att Herren kanske bor lite extra i Taizé. Mest för att man känner sig älskad. Mest av allt: Taizé.

2 kommentarer:

Viktor sa...

Taizé ger verkligen frid och ro i hjärtat. Världens mest harmoniska ställe enligt de platser jag har besökt.

Karolina sa...

viktor: enligt de platser du besökt eller enligt dig själv? =P