fredag 31 oktober 2008

Kärlek

Återigen har jag hamnat på Taizés hemsida och fylls då givetvis av den där härliga, pirriga, lite smått nervösa, känslan i magen.
En utav känslorna jag fylls med när jag tänker på Taizé är kärlek.
Jag känner så stor kärlek till Taizé, till alla munkar, till alla jag träffat där.

Det är få människor jag har sagt "Jag älskar dig", till. Men det finns så otroligt många människor som jag faktiskt skulle kunna säga det till, just av den enkla anledningen att jag faktiskt älskar väldigt många människor.

Men att säga "Jag älskar dig" är ett så starkt uttryck. Kanske blir det för starkt? Kanske tar personen man säger det till på fel sätt? Kanske ska man nöja sig med att säga "Jag tycker om dig väldigt mycket". Det brukar jag göra. Hur gör du?

4 kommentarer:

. sa...

jag håller med dig, jag tror tillomed att ordet jag älskar dig är lite för starkt för människor att säga överhuvetaget, borde vi verkligen få det? man kan ju se på vad många som sagt det som sedan visar sig inte mena det? med skilsmässor och sånt. Igentligen vore det kanske bättre för alla om man inte sa det, då skulle folk inte bli lika besvikna eftersom de inte är så laddade ord då., ? Men, jag vet inte

Viktor sa...

Jag skulle nog gå emot strömmen och säga att det är aldrig fel att säga att man älskar någon eftersom det är en väldigt fin handling! Sen kanske man inte ska slänga ur sig det 5,000 ggr bara för det. Lagom är bäst helt enkelt. Läs mitt inlägg om kommunikation så kanske du fattar lite mer åt de hållet jag tänker.

http://viktorbijlenga.blogspot.com/2008/11/att-sga-som-det-r.html

Karolina sa...

Lisa: Fast r man tillsammans räknar man ju inte med att skilja sig. Jag tycker definitivt att man ska säga "Jag älskar dig", till sin partner, sitt syskon, ens bästa vän osv... Men när det inte är nån av de "närmaste", vad säger man då? Jag kan känna att jag älskar en person som jag aldrig kommer bli tillsammans med, han är inte en i min släkt eller så, utan bara en go person. Det är då jag tycker det blir lite knepigt...

Viktor: Lagom är svenskt. Men också bäst.

. sa...

Men är det verkligen någon ide att lämna så mycket skada eftersig om man inte änns är säker? Syskon och familj, är blodsband som aldrig kan släppa så i det fallet tycker jag du har rätt, men i det andra vet jag inte. Då borde man nästa vara "gifta också" Jag tycker nog inte det är värt smärtan, då kan jag bespara mig o säga gillar väldigt mycket istället...