måndag 27 oktober 2008

Min musiksmak A till Ö

Först ut är bokstaven A.
A som i Ave Maria. Kompositör Schubert.
Varför gillar jag Ave Maria så mycket då? Jo, dels för att den handlar om en utav de största kvinnliga förebilderna i historien, Jungfru Maria. Men framför allt tycker jag mycket om den för att jag sjöng den när jag var 16 år, efter att ha haft en ganska tuff förstatermin på gymnasiet. Lyssna och njut!



På B kommer (tadaaaaaaaa SURPRISE!!!) Behüte mich, Gott från Taizé. Hur mycket jag än kommer tycka om alla de andra sångerna från Taizé kommer nog denna för alltid vara min favorit. Jag älskar bibelordet sången är baserad på också, Psaltaren 16:11. Inte världens bästa film kanske, men vill du höra en god version, ska jag skicka till dig på msn.



Sist ut i dag blir bokstaven C. C som i Climb every mountain från filmen Sound of Music. Den filmen har jag nog sett hundra gånger, och jag älskar den varje gång! Den här låten är så bra, för den handlar om att man inte ska ge upp sina drömmar. Något jag förespråkar.

3 kommentarer:

Erika sa...

Jättesnygg bloggdesign! :)

. sa...

heja heja sound of music! :D

Karolina sa...

erika: tack. Kan dock inte bestämma mig för vad jag ska ha som du märker :P

Lisa: ja eller hur!! Heja heja!!