lördag 12 juli 2008

Frågor om Taizé

Imorgon ska jag ha en gudstjänst om Taizé (klockan 18 i Ödskölt, kom vetja :P) och har ställt fem frågor till folk som var med. Jag bestämde mig även för att svara på frågorna själv.

1. Vad är bäst med Taizé?
Det finns mycket som är bra med Taizé, men för att välja en sak säger jag att alla blir lika, blir lika i tystnaden, alla blir lika i Kristus. Jag upplever att alla gränser mellan människor suddas ut i Taizé. Man möts, inte för att man lyssnar på en speciell popgrupp eller har ett visst intresse gemensat, nej, man möts för att man är människa.

2. Varför var det bra för dig att åka dit?
Det var bra för att jag fick släppa allt, allt, allt. Jag fick gråta, jag fick skratta och människor tog mig på allvar. Jag fick vara mig själv, jag fick vara Karolina. Ich liebe!

3. Vilket är ditt starkaste intryck från veckan?
Mitt starkaste intryck är samtalen jag hade med olika människor: Monika, Kristina och framför allt min fina vän Peter. Det gav mig så mycket att dela med sig av mitt liv, mina erfarenheter och mina bekymmer. Det fanns folk som ville lyssna och folk som brydde sig, helt fantstiskt.

4. Vilken är din favoritsång? Varför just den?
Förra året skulle jag sagt Behüte mich, Gott, för vi sjöng den så mycket då och jag tyckte väldigt mycket om den. Jag tycker fortfarande att den är vansinnigt bra, men i år fick jag en ny favorit som jag inte hört förrut: Aber du weisst den weg für mich. Det är en sån bra bön på alla sätt, för jag ber Gud om att han ska samla mina tankar och att de ska riktas mot Gud. Precis som att Gud vill ta hand om alla tankar, både de jobbiga och de bra. Man konstaterar också att det inte alltid är så lätt att veta vart man i sitt liv är påväg, men Gud vet. Och det är en trygghet.

5. Berätta om ett eller flera minnen du har från veckan
Jag har flera minnen, men det starkaste och det som betyder mest för mig var kvällen då Peter kom och satte sig bredvid mig och ritade ett kors i min handflata, utan att säga något. Det förvandaldes till en total Gudsupplevelse för mig och jag grät så jag skakade. Bredvid mig satt en dam, som visade sig vara terapeut (!) och vi pratade i säkert en timme. Hur häftigt som helst!


Ps. Läs Viktors svar här.

ps2. känner du för att dela med dig av dina erfarenheter av Taizé? Kopiera detta och skriv egna svar och skicka till mig, jag kan publicera dem här på bloggen om så önskas. Eller har du kanske en egen blogg kan du ju skriva där ;)

Inga kommentarer: