torsdag 3 juli 2008

Ciao Bella!

Jag orkar inte skriva nåt särskilt långt blogginlägg, så jag gör en liten lista på saker jag gjort/sett i Rom:



  • Jag har köpt en amulett med påven på (skitful). Till saken hör att jag stod och tittade på den, vände och vred på den och med svettiga händer i högsta hugg går det som det går. Den föll ur händerna på mig och hamnade i...ja just det...BH:n. Mitt emot mig stod en nunna, och jag tänkte: "GOD, nu måste jag väl göra korstecken tusen gånger". Men hon skrattade fantastiskt hjärtligt ikapp med min käre vän Robin. "Jag vill ha med mig den nunnan hem", sa Robin efteråt.

  • Tillsammans med alla andra i från kyrkan har jag bott på en camping som heter Club Castel Fusano. Gick man utanför dörren blev man smutsig, smutsig, smutsig. Marken påminde faktiskt en hel del om Taizés mark. Jord, jord och jord.

  • Jag har ätit vitt bröd till frukost, pasta eller pizza till lunch och til kvällsmat har det mest blivit yoghurt och vitt bröd. GAH! Min mage borde inte vara i form, men jag är nog som min käre bror: Kommer man utanför Sveriges gränser kan man äta vad som helst och magen funkar ändå. HALLELUJA.

  • Jag har sett Peterskyrkan. Världens fjärde största byggnad (!) och världens största kristna kyrka (!!!). Behöver jag ens säga att det var alldeles fantastiskt att vara inne där? Behöver jag dessutom säga att utsikten från kupolen var ENORM? Hu häftigt som helst. Dock vill jag verkligen inte tänka på hur många människor som var tvugna att sätta livet till då den byggdes...
  • Jag framför Peterskyrkan

  • Apropå liv besökte vi också Colosseum. Fruktansvärt att tänka på vad som försigick där då det begav sig med gladiatorer och dylikt. Men den är precis som Peterskyrkan också en superhäftig byggnad. När man gick där, kändes det skithäftigt att människor hade gått på samma sten som jag för 2000 år sedan. Historia är bannemej coolt.

  • Jag har blivit några prylar rikare. Bilder kommer.

CIAO

1 kommentar:

Anna sa...

Åh, Rom var verkligen helt fantastiskt, på så många sätt- underbara människor, massa kärlek och så mycket vackert att titta på <3