fredag 18 januari 2008

Att köra fast


Man kan köra fast på olika sätt. Kör man fast i England eller i USA betyder det att man kör fort, men det är en helt annan historia. I Sverige finns det betydligt fler sätt att köra fast på:

- PLUGG! Hur många gånger har vi inte varit i den situationen att vi kört fast i plugget? Hur många gånger har man inte suttit där med en snart färdig uppsats om nåt fenomenalt intressant ämne och så går det bara inte att slutföra. Suck. Det kallar jag att köra fast.


- I SNÖDRIVOR! Med bilen, tänker jag framför allt. Det är vinter, snö och halt. Tack gode GUD, men det har aldrig hänt mig. Jag vet bara att det har hänt andra en hel del, speciellt i vår backe upp till vårt hus. Det har ju hänt mer än en gång att folk (mamma och andra) har ställt sig på tvären, man kommer varken från eller till vårt hus, framför allt inte från.


- JOBB! Oj oj oj oj oj. Ibland kan man ju bara känna "Vad gör jag här?!?!?" när det kommer till kritiska lägen under ens jobbvardag. Jag tror det är fler än jag som känt det. Förmodligen är det bara att bita ihop och lämna uppgiften man har (om man har nån ) och gå vidare till nästa (om man har nån :P).


Men det finns ett betydligt jobbigare, och framför allt pinsammare sätt att köra fast på:


- I GRÄSMATTAN! Jag skojar inte. Här om dagen (tisdag) körde jag i godan ro till Camilla utanför Brålanda för att hälsa på henne i hennes lilla hus. Till saken hör att jag aldrig har varit hemma hos henne och till saken hör också att vi inte har setts på jag vet inte hur länge. Jag åker förbi hennes hus, vänder på gräsmattan, och....kör fast. Jag sitter fast. Helt och hållet. Jag försöker lägga i backen och backa tillbaka, förgäves. Jag försöker svänga runt, förgäves. Men icke då, jag sitter där jag sitter och bilen sitter där den sitter. Min övervvikt till trots kunde jag dock rubba på mig själv, gå in till Camilla och säga som det är. Mina skor var blöta (converse tygskor). Camilla försökte, men också förgäves. Bilen satt där den satt, coh ju mer vi gasade och försökte rubba på den så sjönk den längre och längre ner i den våta marken.


Vad gör man när man kör fast?
Jo, man kallar på hjälp. I plugget var min stora hjälp oftast min far. Han kunde läsa igenom det jag skrivit, komma med synpunkter och hjälpa mig vidare. Om jag någon gång skulle köra fast i snön skulle far också vara den första jag skulle ringa, så är det alltid när det gäller bilar. Kör jag fast i jobbet är pappa den första som får höra det, eftersom han oftast är den förste jag träffar efter jobbet. Men när jag kör fast i gräsmattan, då ringer man någon annans pappa har jag förstått vid det här laget. Och när inte han kan göra nåt ringer man någon annans bror som får komma med traktor och s l ä p a upp bilen. Inte dra. SLÄPA.


Tack och LOV att jag vet hur man nu gör för att komma upp ur en gräsmatta. Man ringer någons bror.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Just det där med skoluppgiften känner jag mer än väl igen :( kramar från dalarna

Anonym sa...

man kan även köra fast med sin saab i en ensemblesalsvägg.