tisdag 30 september 2008

Himlen

I helgen frågade en femåring mig: "Vad händer när man dör?"
Först blev jag en aning chockad över femåringens nyfikenhet och smarthet. Undrar om jag var så klok då jag var fem år? Jag tror faktiskt inte det (och ändå har vi samma gener, haha). Hur som helst så svarade jag: "Vad är det roligaste du vet?"
Han sa: "Bada!"
"Då tror jag att du kommer få bada hur mycket som helst. Jag tror att när man dör, då får man göra det man allra mest tycker om"

Hur skulle du ha svarat en femåring?

Men vad händer egentligen när man dör? Jag tror att det finns en viss sanning i det jag sa, men jag tror t.ex inte att jag kommer sjunga dagarna i ända den dag jag kommer till himlen, men det kommer vara fint, lyckligt och bra. För evigt.

MEN: Kommer alla människor till himlen? Jag har alltid trott det, men på senare år har jag stött på människor som bara tror att de som tror på Jesus kommer till himlen. Jag vill inte tro att det är så.

Vad tror du?

Jag vill åka till Taizé och samla mina tankar.

Gott, lass meine Gedanken sich sammeln zu dir.
Bei dir ist das Lischt, du vergisst mich nicht.
Bei dir ist die Hilfe, bei dir is die Geduld.
Ich verstehe deine Wege nicht, aber du weisst den Weg für mich

Gud, samla och vänd mina tankar till dig.
Du är ljus, du glömmer mig inte.
Hos dig finns hjälp och tålamod.
Jag förstår inte dina vägar, men du vet vägarna för mig.


Foto: www.taize.fr/sv

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror att det handlar om ett liv MED Gud eller ett liv UTAN Honom. Men också bra svar till femåringen. Fungerar på något sätt för oss andra också. Det kommer bli så otroligt mycket bättre än vad vi kan föreställa oss så vi måste ta till världsliga liknelser. Vi får nöja oss med dem så länge.