torsdag 29 november 2007

Sömn?!


Så här beskriver Svenska Akademiens ordlista ordet "sömn":

1)
om för människa o. högre djur nödvändigt o. regelbundet inträdande vilotillstånd med (slutna ögon o.) sinnesintryckens (huvudsakliga) upphörande, lugnare andning o. dämpad hjärtverksamhet, ofta förbundet med dröm; tillståndet att sova, sovande tillstånd.

Okej, vi tar det igen:

1) om för människa o. högre djur nödvändigt o. regelbundet inträdande vilotillstånd med (slutna ögon o.) sinnesintryckens (huvudsakliga) upphörande, lugnare andning o. dämpad hjärtverksamhet, ofta förbundet med dröm; tillståndet att sova, sovande tillstånd.

Sammanfattning:
  • Något som både människor och djur gör - dessutom nödvändigt!
  • En regelbundet återkommande aktivitet.
  • nåt man gör förutsatt att man blundar
  • pågående dämpande hjärtverksamhet
  • Man får lugnare andning när man utövar sömn
  • Ofta drömmer man också.
Hur stämmer detta in på mig?
Ja visst gör jag det! Jag sover, och gärna tillsammans med min katt Smulan (bilden är dock på vår andra katt, Trasan, och henne delar jag ICKE säng med kan jag säga. Där går min gräns!) Och ja, det är något som är nödvändigt för mig, så så långt verkar allting stämma.
O yes, det är en regelbunden återkommande aktivitet, fast läggtiderna varierar, tillika längden på sömnen. Ett halvt poäng där då kanske.
Och ja, jag blundar...
Hur hjärtat är kan jag inte svara på, jag vet bara att det rusar upp till 200 slag när jag vaknar av min fruktansvärda väckarklocka. Hoppas inte det är så resten av natten också, för då stämmer jag inte in i mönstret. Och att inte stämma in i mönstret är ju mycket mycket skrämmande.
Lugnare andning betvivlar jag...
Drömmer gör jag, inatt drömde jag till exempel om Inge på Dako. Hallelujah!

Antal poäng: ja en 4-5 poäng kanske av jag vet inte hur många möjliga. Lovely!




Och här kommer det vi alla väntat på:
dagens lista
(förmodligen är det bara jag som väntat på den)


Hur Svensk är du?
() Du är blond
(x) Du har blå ögon
() Dina syskon har blont hår
() Dina föräldrar har blont hår
(x) Du har blek hy på vintern
Total:2

(x) Du trivs bra i sverige
(x) Du har inga släktingar utomlands
() Du har aldrig varit utomlands
(x) Ditt favorit ämne är inte språk
Total:3

() Du tycker om att vara i skogen
() Du brukar åka på semester i sverige
(x) Du gillar snö, inte när det är slask
() Du fyller år på vintern
Total:1

Totalt:6

1-5 Inte så jätte svensk
6-9 Ganska svensk (puh vilken tur att de iaf inte var fler poäng...:))
10-13 Du är äkta svenne

Inga kommentarer: